Expedice PIKADOR

EXPEDICE PIKADOR ANEB NAKONEC NÁS BYLO PĚT

28.7.-4.8.2018

Již 27.7. večer bylo jasné, že nás nakonec pojede dobýt České Budějovice pouze pět lodí. Jenoho z dalších účastníků skolilo slepé střevo a druhého nemožnost vzít si dovolenou.

Hned ráno jsme vyrazili v pěti lodích našich dvou spřátelených loděnic a proplavili se zdymadlem Modřany a smluvenou cestovní rychlostí 10-12 km/h vyjeli proti proudu Vltavy s ambicí dojet až do Českých Budějovic. Cílem prvního dne byl Kamýk nad Vltavou, což byl cíl ambiciozní a předpokládal, že traktorování na Slapech nás příliš nezdrží. To se nakonec nepotvrdilo a pod Slapy byla malá fronta lodí, která nás zdržela. Disneyland na Slapech jsme profrčeli maximální rychlostí a za celkem vysokých teplot jsme v 19:00 zakotvili na molu ve Zrůbku (ŘKM 126,7) a šli se najíst do blízké hospody, kde ovšem měli už pouze utopence. Druhý den ráno jsme zčerstva vyrazili, propluli Kamýkem a postavili se do fronty na orlický výtah. S mírným zdržením padla nadějě dosáhnout toho dne Týna nad Vltavou a tak jsme okolo šesté zakotvili na písečné pláži v již zelenající vodě v kempu Jehnědno (ŘKM 191,2). Tam ale překvapivě dobře vařili a tak kromě dobrého piva jsme si dali i velmi slušné jídlo. Další den nám otevřel obzory nad Týnem nad Vltavou, které jsou splavněny teprve od loňského roku a tak jsme si je řádně užívali. Vysoké zdymadlo Hněvkovice - přehrada je při zdýmání nahoru u předních vrat překvapivě dost vlnivé a jedinou výhodou jsou plovoucí úvazy ve zdymadlech. V poledne jsme si dali na hezké nové Maríně v Purkarci (ŘKM 217,4) dobrý oběd a zhruba v pět hodin odpoledne jsme zakotvili na Lannově loděnici v Českých Budějovicích (ŘKM 239,3). I přes drakonické zákazové značky, které de facto neumožňují delší stání malých plavidel a už vůbec ne přes noc, jsme díky tomu, že jsme dopluli ve všední den, mohli v tomto strategickém místě v centru, se slušným WC a vodou i přenocovat. Večer jsme si dali v Masných krámech opulentní večeři a dobré pivo a probrouzdali malebné historické centrum. Další den jsme již pohodovou rychlostí spluli do Hluboké (ŘKM 229,1), kde je moc pěkná marína se zvedacím mostem, koupalištěm, občerstvením a dokonalým zázemím, za neuvěřitelných 100,- Kč/loď do 7 metrů. V obrovském vedru byla chladná řeka vysvobozením a tak jsme den strávili doplňováním tekutin a koupáním. Druhý den ráno jsme se od zbytku expedice oddělili, protože jsme měli na cestu pouze týden a vydali se zpátečním směrem. Okolo páté jsme dopluli na písečnou pláž pře Zvíkovem (ŘKM 169,3), ve strašném vedru vyhledali alespoň malé studené občerstvení a přespali do rána. Ráno nás čekalo nemilé překvapení v podobě poklesu hladiny o cca 20cm, v důsledku čeho jsme byli uvízlí na pláži. Po půlhodinové vehemetní snaze o vyproštění lodi se to systémem pák, kývání a zpětným chodem motoru podařilo. Další den jsme pohodovou rychlostí proplouvali Orlíkem, přičemž zelená voda jako zázrakem zmizela zhruba v úrovni zámku Orlík a čím blíže k hrázi, tím byla čistší a koupatelnější. Na levé straně před hrází, těsně u bójí jsme okolo poledního vyvázali loď a šli na kávu do hotelu Solenice, pozdravit kamarády a známé. Odpoledne jsme si udělali koupací a odpočinkovou siestu na našem klubovém kotvišti na Orlíku a večer si lodí zajeli na pivo k přehradnímu stánku. čtvrteční ráno, v očekávání, že bude na výtahu fronta, jsme vstali brzy a už 07:15 dorazili k hrázi, kde jsme byli již pátí. Přapluli jsme výtah a pokračovali dále vstříc Slapské přehradě. Z pohledu koupání, nemají letos Slapy na Vltavě konkurenci a tak jsme toho několikrát využili. Okolo 16:00 jsme zakotvili v zátoce Lahoz na Slapech u kamaráda a zašli si na dobrou večeři do Ztraceného mlýna k Buriánkům. Časně ráno jsme zvedli kotvy a dojeli jako druzí na traktor. Pod přehradou došlo k doplnění posádky o nového kapitána v zácviku a milému setkání s lidmi a lodí BLAŽENKA ze Staré plavby, která je z roku 1936 a typově Madlence velmi podobná. Bez jakýchkoliv problémů jsme dorazili i s koupáním v Davli a malým občerstvením v nové restauraci Mandát do domovské zátoky okolo 15:00. Za celý týden ani jednou nezapršelo a počasí bylo vražedné. Parádní lodní výprava za poznámím noě splavněných kousků Vltavy také završila plavby Madlenky, která již může hrdě prohlašovat, že proplula všemi zdymadly Vltavy a Labe.      

A proč pikador? Protože tento ryze budějovický (ještě v Týně to znají) výraz pro párek v rohlíku, je symbolizován kulatými sloupy se špičkou od Purkarce výše do Budějovic a sloupy vypadají jako obrovský bodec na párky v rohlíku (v místním nářečí pikadorovač).

 

Fotogalerie